Spring naar de content

Correctie afstaande oren

Inleiding

Afstaande oren (flaporen) zijn een veel voorkomend probleem. Het ontstaat door een verkeerde aanleg van het kraakbeen van het oor. De meest voorkomende reden voor het opereren van deze afwijking zijn: pesten en het zelf niet mooi vinden van de oren. Het corrigeren van afstaande oren is mogelijk door middel van een operatie. Dit kan onder volledige narcose of onder plaatselijke verdoving.  In overleg met u  wordt besproken wat voor u of uw kind de beste methode is. Voor kinderen adviseren wij meestal de operatie onder volledige verdoving te laten uitvoeren.

Voor een operatie onder algehele narcose moet u altijd nuchter zijn. Voordat u geopereerd wordt komt u op gesprek bij de anesthesist. Deze dokter zal de narcose regelen en zal met u de gang van zaken bespreken.
Voor een operatie onder plaatselijke verdoving hoeft u niet nuchter te zijn.

Geef aan uw arts door welke medicijnen u gebruikt en welke operaties en ziektes u heeft doorgemaakt. Soms moeten medicijnen voor een operatie gestopt worden. Dit kan het geval zijn bij bloedverdunners.

Roken verhoogt de kans op een ontsteking. Stopt u 6 weken voor een operatie met roken dan is dit risico duidelijk kleiner.

Tijdens de operatie wordt een stukje huid  achter het oor verwijderd. Het kraakbeen wordt bewerkt zodat het zich makkelijker vormt. Hiervoor komt er een klein sneetje aan de voorkant van het oor. Hierdoor kan het oor ook blauw worden na de operatie. Het kraakbeen wordt in de goede stand vast gehecht en er wordt wat huid aan de achterkant van het oor weggehaald. Soms moet er wat kraakbeen weggehaald worden. Dit kan een plooi aan de voorkant van het oor veroorzaken. Deze plooi verdwijnt meestal binnen een aantal maanden vanzelf. De hechtingen zijn meestal oplosbaar. Het litteken valt achter het oor en is hierdoor meestal onopvallend.

Na de operatie krijgt u een drukverband om het hoofd. Dit verband moet vier dagen blijven zitten om de oren in de nieuwe stand te laten genezen. Daarna moet u een haarband dragen om de oren te beschermen tegen invloeden van buitenaf (botsen etc.). De eerste twee weken dient u de band dag en nacht te dragen, daarna nog twee weken alleen 's nachts. Voordat u naar huis gaat, krijgt u een recept mee voor pijnstillers. Vaak is Paracetamol voldoende.

Na de ingreep mag u niet zelf autorijden, zorg er dus voor dat iemand u op komt halen. U moet de eerste week voorzichtig zijn met bukken en tillen om stuwing naar het hoofd te voorkomen. Na het verwijderen van het hoofdverband mag u weer douchen. De eerste weken zijn de oren verdikt en blauw. Ook kan het gevoel in de oren enige weken wat anders dan normaal zijn.

Na vier dagen wordt u volgens afspraak op de polikliniek terugverwacht om het verband te laten verwijderen en de wondjes te laten inspecteren. Na zes weken wordt het eindresultaat beoordeeld.

Na elke operatie bestaat er een risico op een nabloeding of infectie. Door nauwkeurig en steriel te werken is dit risico minimaal. Wanneer er na de operatie sprake is van toenemende pijnklachten, zwelling, roodheid van de wond of koorts moet u contact met ons opnemen.
Andere complicaties kunnen zijn: een verschil tussen links en rechts, verdikte littekens, het losschieten van de hechtingen waardoor het oor weer gaat afstaan, beschadiging van de huid.

Meer informatie

Heeft u na het lezen van deze informatie of na de operatie nog vragen? Kijk dan hier hoe u contact met ons kunt opnemen.

Tarieven

Informatie over de tarieven vindt u in dit overzicht.

Bernekliniek
Nistelrodeseweg 10